Geen Gedoe Met Kwaliteit
30 Dagen Op Proef & Tot 3 Jaar Garantie
Geen Gedoe met Betalen
iDeal • Klarna • in3
Geen Gedoe Met Veiligheid
Alle Laptops Volledig Windows 11 Proof
Geen Gedoe Met Kwaliteit
30 Dagen Op Proef & Tot 3 Jaar Garantie
Geen Gedoe met Betalen
iDeal • Klarna • in3
Geen Gedoe Met Veiligheid
Alle Laptops Volledig Windows 11 Proof
1. Test in meerdere programma’s
Controleer of het probleem ook optreedt in de Windows Camera-app of in Zoom:
- Alleen in Teams → focus op Teams-instellingen.
- Ook in andere apps → kans is groot dat het aan de driver of systeeminstellingen ligt.
2. Lichtomgeving optimaliseren
- Zorg dat je gezicht verlicht wordt door een stabiele lichtbron van voren (bijv. bureaulamp).
- Vermijd fel licht van achter (bijv. raam, zon) zodat de webcam niet continu moet bijstellen.
3. Teams-instellingen (desktop-app)
Open Teams → klik rechtsboven op Instellingen en meer (…) → Instellingen → Apparaten.In het gedeelte Video kun je Camerabesturingselementen automatisch aanpassen in- of uitschakelen. Zorg dat Helderheid aanpassen niet actief staat.Controleer dat de juiste camera is geselecteerd.
4. Teams in de browser (Edge of Chrome)
Als Teams via de browser wordt gebruikt (bijv. Edge/Chrome), zijn er minder camera-instellingen beschikbaar.Controleer via de browserinstellingen (edge://settings/content/camera of chrome://settings/content/camera) of de juiste camera is geselecteerd.Bedenk dat de webversie minder opties biedt om automatische belichting uit te zetten. Als de problemen daar blijven, is het vaak beter om de Teams desktop-app te gebruiken.
5. Windows Camera-instellingen
Open de Camera-app. Klik rechtsboven op het tandwiel (instellingen) → zet HDR en automatische correcties uit (indien aanwezig).Je kunt dit ook via Windows-toets + I → Camera aanpassen.
6. Lichtsensor van het scherm
De laptop kan een omgevingslichtsensor hebben die automatisch de schermhelderheid aanpast. Dat kan de indruk wekken dat de webcam wisselt.Ga naar Instellingen → Systeem → Beeldscherm.Zet Helderheid automatisch aanpassen op basis van omgevingslicht uit.
7. Drivers en updates
Open HP Support Assistant en installeer alle updates, met name voor de camera en het BIOS.Ga naar Instellingen → Windows Update → Geavanceerde opties → Optionele updates, daar staan ook driverupdates.Of: Apparaatbeheer (Windows + X en dan uit de lijst selecteren)→ Camera’s → rechtermuisknop → Stuurprogramma bijwerken (of apparaat verwijderen + opnieuw opstarten). Dit is echt de meest geavanceerde zelfhulp die ik een gebruiker laat doen. Mocht je je hier niet prettig bij voelen, dan hoef je dit ook niet uit te voeren. Laat het wel weten als het probleem niet opgelost is voor de verdere support.
8. Uitsluiting / hardwarecheck
Test met een externe USB-webcam (als je die hebt): werkt die stabiel, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de ingebouwde camera. In dat geval kunnen we dit verder oppakken onder garantie of reparatie.